W ubiegła sobotę, 7 lutego, senat odrzucił taryfy gwarantowane dla najmniejszych instalacji odnawialnych źródeł energii. Tym samym znacząco ograniczył możliwości rozwoju energetyki prosumenckiej i obywatelskiej w naszym kraju.
” |
W porównaniu z rozwiązaniem, które zostało przyjęte w Sejmie, senacka poprawka zmniejsza zasadniczo opłacalność inwestowania w mikroinstalacje OZE w gospodarstwach domowych. |
Podczas głosowania w Sejmie, większość posłów opowiedziała się za wprowadzeniem taryf gwarantowanych dla prosumentów, co otworzyłoby drzwi dla stabilnego rozwoju energetyki obywatelskiej. Niestety, pod wpływem nacisków rządu, senatorowie postąpili wbrew intencjom posłów i licznym apelom społeczeństwa obywatelskiego.
- Strach przed wsparciem, w postaci stałych cen gwarantowanych dla najmniejszych instalacji OZE, okazał się zbyt duży. Zdaniem rządu, sprzedawanie energii do sieci nie powinno się obywatelom opłacać - zarabiać na sprzedaży energii mogą tylko koncerny energetyczne.
Otwarcie drzwi dla rozwiązania, które za naszą zachodnią granicą przyczyniło się do kompleksowego rozwoju rynku małych instalacji OZE, okazało się dla rządu i dla senatorów PO nie do przyjęcia. A należy pamiętać, że wyrzucona przez senatorów z ustawy „poprawka prosumencka" jest rozwiązaniem okrojonym, dużo skromniejszym i ostrożniejszym niż np. niemieckie, a także dostosowanym do warunków polskich – wyjaśnia Zbigniew Karaczun – ekspert Koalicji Klimatycznej.
Ustawa o OZE wraz z zaproponowanymi poprawkami w najbliższych dniach wróci do Sejmu. Posłowie już raz opowiedzieli się zdecydowanie za energetyką obywatelską przegłosowując wprowadzenie taryf gwarantowanych.
Czy ich odrzucenie przez Senat przekona posłów do porzucenia wsparcia dla obywateli i prosumentów, dowiemy się już w najbliższych dniach.
(ewka)
Autor artykułu:
Planergia |
Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.
Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.