Jeśli pokusić się o opinię na temat cen energii elektrycznej obowiązujących w Polsce, to można powiedzieć, iż czasy, gdy była ona tania, definitywnie się skończyły. Warto przy tym zauważyć, iż wzrost cen nie dotyczy samej wytworzonej energii, ale wszelkiego rodzaju opłat, towarzyszących temu procesowi. Co więcej, jest to zauważalnie trwała tendencja, gdyż zacznie działać, wspomniana w części I artykułu, nowa dyrektywa unijna dotycząca opłat za emisję CO2.
Przykład: roczne koszty energii elektrycznej dla przedsiębiorcy zużywającego 300 MWh (na podstawie danych fakturowych oraz prezentowanego scenariusza; rok bazowy 2016):
Przedsiębiorca korzystający z taryfy C21 na przestrzeni lat 2016 – 2020, będzie się musiał liczyć ze wzrostem rocznych kosztów energii elektrycznej o około 53.000 złotych.
Rolnicy towarowi także mają powody do narzekań. Konsekwentnie są oni bowiem wypychania z grupy, w której obowiązuje taryfa G, dla odbiorców indywidualnych, do grupy z taryfą C (niskie napięcia, średni, mali i mikroprzedsiębiorcy). W przypadku tego samego zużycia energii, będąc w taryfie G rolnik zapłaci 1.100 zł, a w taryfie C – 2.600 zł, czyli o ponad dwukrotnie więcej.
Skąd się biorą te wysokie rachunki? Z tego, że polski system energetyczny jest bardzo nieefektywny i w sektorze MSP, a coraz częściej także segmencie rolników towarowych, lokuje swoje rosnące koszty. Wielkie koncerny – odbiorcy energii się do tego nie nadają, gdyż zamawiają ogromne jej ilości energii, zatem ich siła negocjacyjna jest potężna. Konsumenci indywidualni też nie są obarczani nadmiernie tymi kosztami, gdyż każdy z nich to potencjalny wyborca, a przecież nie od dzisiaj wiadomo, że prąd to sprawa polityczna.
Siłą rzeczy więc swoje rosnące koszty zakłady energetyczne przerzucają na barki małych i średnich firm, których pozycja w tym łańcuszku jest zdecydowanie najsłabsza. Przedsiębiorcy natomiast traktują te koszty jako jeszcze jeden parapodatek.
Dlatego też, gdy mowa o firmach MSP, naprawdę warto przyjrzeć się możliwości zainwestowania we własne źródło energii odnawialnej, przede wszystkim w fotowoltaikę. Nie wolno tego jednak robić w ciemno. Zakup systemu zawsze musi poprzedzić analiza zużycia energii w danym przedsiębiorstwie, nie tylko pod względem obecnej sytuacji, ale przewidywalnego zużycia w przyszłości (np. rozwój zakładu, nowe maszyny i urządzenia, zwiększenie zatrudnienia itp.). Oprócz tego każdy właściciel firmy wspomnianego sektora powinien dokonać analizy zużycia prądu tworząc profile roczne, sezonowe, miesięczne, tygodniowe, a nawet godzinowe.
Budując instalację fotowoltaiczną konieczne jest wzięcie pod uwagę zmiennych opłat, które mają tendencję trwale rosnącą, a więc potrzebne są symulacje kosztów. To pozwoli optymalnie zwymiarować wielkość źródła energii odnawialnej. Właściciel firmy musi policzyć także koszty eksploatacji systemu, bo takie są, jak również przekalkulować wysokość podatków, co jest zwykle najtrudniejsze do zrobienia.
Biorąc powyższe pod uwagę należy zauważyć, iż nie zawsze instalacja PV o najniższej mocy – do 40 kW – jest dla określonej firmy najlepsza. Trzeba bowiem ocenić tempo jest degradacji, czyli zużycia, sprawność systemu, jak również atrakcyjność warunków gwarancji i serwisu. Może wówczas okazać się, że per saldo instalacja o wyższej mocy jest bardziej opłacalna.
Inwestując w instalację PV firma wiele zyskuje, gdyż:
Założenia techniczne do kalkulacji opłacalności:
Założenia finansowe do kalkulacji opłacalności:
Przyjmując powyższe założenia opłacalność mikroinstalacji w przedsiębiorstwach przedstawia się następująco:
Jakie są wnioski końcowe dla prosumentów biznesowych w przypadku inwestycji w odnawialne źródło energii, najczęściej instalację fotowoltaiczną? Oto one:
Część pierwszą artykułu można przeczytać tutaj.
Autor artykułu:
Planergia |
Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.
Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.