Chcąc uzyskać dofinansowanie na budowę instalacji OZE z programu Prosument, należy zgromadzić sporą ilość niezbędnych dokumentów i zgłosić się z nimi do dowolnego oddziału BOŚ Banku, który te wnioski przyjmuje.
Pierwszym etapem, który przyszły prosument musi pokonać, jest uzyskanie kredytu na instalację.
Do ubiegania się o kredyt wraz z dotacją potrzebne będą:
- zaświadczenie o dochodach lub inne dokumenty dotyczące źródła i wysokości dochodu, pozwalające na dokonanie oceny zdolności kredytowej;
- wniosek o udzielenie kredytu wraz z dotacją, zawierający podstawowe informacje o inwestorze i inwestycji;
- projekt instalacji, sporządzony przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane do projektowania w odpowiedniej specjalności instalacyjnej, zawierający w szczególności:
a) schemat przedmiotowej instalacji wraz z licznikiem energii (jeśli instalacja licznika wynika z wymagań określonych w załączniku „Wymagania techniczne” do programu „Prosument”);
b) opis instalacji wraz z parametrami technicznymi urządzeń (w tym: moc, sprawność, uzysk);
c) kosztorys/harmonogram rzeczowo-finansowy;
d) potwierdzenie przez projektanta spełnienia wymagań programu „Prosument” określonych w załączniku „Wymagania techniczne” dla każdego zastosowanego rodzaju przedsięwzięcia, zgodnie ze wzorem zamieszczonym na stronie internetowej NFOŚiGW, aktualnym na dzień złożenia wniosku.
- dokumenty potwierdzające zgodności projektowanych urządzeń z odpowiednią normą techniczną;
- dokumenty potwierdzające prawo dysponowania budynkiem mieszkalnym lub budynkiem mieszkalnym w budowie;
- kopia prawomocnego pozwolenia na budowę lub kopia zgłoszenia zamiaru wykonywania budowy albo robót budowlanych z potwierdzonym wpływem przez właściwy organ lub oświadczenie, że do realizacji przedsięwzięcia nie jest wymagane zarówno pozwolenie na budowę, jak i zgłoszenie zamiaru wykonywania robót budowlanych;
- dokumenty służące do oceny dopuszczalności pomocy de minimis – w przypadku, gdy dofinansowanie stanowi pomoc publiczną;
- oświadczenie, że wnioskodawca nie uzyskał i nie będzie się ubiegał o dofinansowanie całych lub części kosztów przedsięwzięcia, objętych finansowaniem w ramach programu priorytetowego, z innych środków publicznych;
- dokumenty tożsamości oraz inne dokumenty wymagane przez Bank lub NFOŚiGW.
Następnym krokiem jest uruchomienie kredytu i wypłata dotacji.
Warunkiem uruchomienia kredytu i wypłaty dotacji jest:
- zawarcie umowy kredytu wraz z dotacją;
- przedłożenie przez kredytobiorcę umowy z wykonawcą zawierającej m.in.:
a) zobowiązanie do montażu instalacji zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i zaleceniami producenta;
b) potwierdzenie przez wykonawcę spełnienia przez instalację wszystkich kryteriów programu „Prosument”;
c) określenie przez wykonawcę gwarantowanej wielkości rocznego uzysku energii z instalacji, który to parametr może służyć do weryfikacji działania instalacji poprzez porównanie ze wskazaniami liczników wyprodukowanej energii;
d) odpowiedzialność wykonawcy z tytułu rękojmi w okresie 3 lat od daty uruchomienia.
- przedstawienie gwarancji producenta urządzeń wchodzących w skład finansowanej instalacji, której treść powinna obejmować w szczególności:
a) informację na temat nazwy i adresu producenta lub jego przedstawiciela w Polsce;
b) oświadczenie dotyczące spełnienia wszystkich wymagań technicznych określonych w programie „Prosument”;
c) wskazanie czasu trwania gwarancji, który nie może być krótszy niż 5 lat;
d) wskazanie zasięgu terytorialnego ochrony gwarancyjnej, który powinien obejmować obszar całej Rzeczypospolitej Polskiej;
e) określenie uprawnień przysługujących w przypadku stwierdzenia wady – zobowiązanie do usunięcia wady poprzez bezpłatną naprawę lub wymianę urządzenia w terminie nie dłuższym niż 14 dni od daty zgłoszenia wady przez kredytobiorcę;
f) stwierdzenie, że gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień wynikających z przepisów o rękojmi za wady rzeczy sprzedanej.
- ustanowienie prawnych zabezpieczeń spłaty kredytu (w przypadku zastawu rejestrowego za prawne ustanowienie zabezpieczenia rozumie się przedstawienie w Banku potwierdzenia złożonego w odpowiednim sądzie wniosku o ustanowienie zastawu rejestrowego wraz z potwierdzeniem wniesienia opłaty);
- wniesienie prowizji przygotowawczej.
czytaj więcej: |
Uwaga! Po zrealizowaniu przedsięwzięcia należy złożyć w Banku łącznie dokumenty potwierdzające osiągnięcie efektu rzeczowego, a w szczególności:
- protokół potwierdzający końcowy odbiór przedsięwzięcia wraz z potwierdzeniem spełnienia przez nie wymagań programu, określonych w załączniku „Wymagania techniczne” do programu „Prosument” dla każdego zastosowanego rodzaju przedsięwzięcia, zgodnie ze wzorem zamieszczonym na stronie internetowej NFOŚiGW, aktualnym na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie;
- umowę regulującą kwestie związane z wprowadzeniem do sieci energii elektrycznej wytworzonej w instalacji oraz koncesję Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (o ile są wymagane);
- faktury potwierdzające poniesienie kosztów kwalifikowanych (kredyt wypłacany jest bezgotówkowo na podstawie faktur dotyczących kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia).
Ostatnim, niezwykle ważnym krokiem, jest utrzymanie dotacji, na co zwracamy uwagę, o rzadko kto o tym mówi.
Chcąc utrzymać dotację należy:
- utrzymać efekt przedsięwzięcia przez okres nie krótszy niż trzy lata, licząc od dnia jego osiągnięcia, tj. zrealizowania przedsięwzięcia (Okres Trwałości);
- przekazywać dane o wielkości produkcji energii ze źródeł odnawialnych zgodnie z warunkami określonymi w umowie o kredyt wraz z dotacją;
- przechowywać wszelkie dokumenty dotyczące kredytu wraz z dotacją oraz realizacji przedsięwzięcia przez okres wymagany prawem dla przechowywania dokumentacji podatkowej, nie krótszy jednak niż 5 lat liczonych od upływu roku kalendarzowego, w którym uzyskano dotację;
- umożliwić przeprowadzenie przez Bank oraz NFOŚiGW (lub osoby wskazane) kontroli realizacji przedsięwzięcia i kontroli jego trwałości.
Więcej na stronach BOŚ Banku: www.bosbank.pl
Oprac. Ewa Grochowska
Teksty oparte są na bieżących zapisach ustawy. Aktualnie prowadzone są prace nad jej aktualizacją, która może znacząco zmienić kształt zapisów dotyczących prosumentów. |
Autor artykułu:
Planergia |
Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.
Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.