Fotowoltaika w autobusach
Przewiń do artykułu
Menu

W Lublinie realizowany jest projekt  „Opracowanie technologii autobusowych struktur fotowoltaicznych zmniejszających zużycie paliwa i emisję toksycznych składników spalin”. Pierwszy autobus wyposażony w panele fotowoltaiczne wyjechał na ulice miasta we wrześniu 2013 r.


Pomysłodawcą takiego rozwiązania jest prof. Mirosław Wendeker z Katedry Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych Politechniki Lubelskiej. Obliczył on, że „autobusowa fotowoltaika” będzie w stanie obniżyć zużycie paliwa o około 4,5 – 5 proc., co zapewni oszczędności rzędu 10 tysięcy złotych.

 

Badania nad projektem prowadzą wspólnie Politechnika Lubelska i Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie.

 

Zgodnie z powiedzeniem, że potrzeba jest matką wynalazków, pomysł na wykorzystanie fotowoltaiki w autobusach zrodził się w ramach prób rozwiązania konkretnego problemu. Chodzi o to, że energia elektryczna produkowana ze spalanego paliwa jest niesamowicie droga, a pojazdy komunikacji miejskiej pełne są dziś urządzeń wykorzystujących prąd, są to np. kasowniki, biletomaty, wyświetlacze, zapowiedzi głosowe, GPS itd.


Oprócz obniżenia ilości spalanego paliwa, projekt prof. Wendekera ma jeszcze kilka innych zalet. Przede wszystkim wpływa na ograniczenie zagrożeń ekologicznych, a dodatkowo zapewnia zwiększenie żywotności akumulatorów, łożysk alternatorów i pasków klinowych.


Panele montowane na dachach autobusów znacznie różnią się od tych klasycznych. Powodów jest wiele. Konieczne było zastosowanie materiałów lżejszych (aby uniknąć zwiększenia zużycia paliwa ze względu na wagę), bardziej wytrzymałych (by nie uszkodziły ich drgania pojazdu, czy gałęzie), a także lepiej absorbujących promienie słoneczne.


Zastosowano cienkowarstwowe panele fotowoltaiczne, odporne na wstrząsy. Sięgnięto po materiały nadające elastyczność i o wysokiej zdolności absorpcji widma światła słonecznego. Wszystko w technologii CIGS (Copper-Indum-Gallium-Selenide), a całość zalano plastikiem.


Przeprowadzone przez ekspertów pomiary wykazały, że efektywność autobusowych systemów fotowoltaicznych jest jeszcze większa, niż początkowo zakładano. Biorąc pod uwagę samą redukcję zużycia paliwa, inwestycja ma szansę zwrócić się w ciągu zaledwie dwóch lat, przynosząc przy tym korzyści ekonomiczne i ekologiczne.


- Nasz projekt znalazł się na liście pięciu najlepszych w dziedzinie „mechanika, transport”. W efekcie w sierpniu 2013 r. została podpisana umowa o dofinansowanie na kwotę ponad 3,8 mln zł, a całkowity koszt przekracza 4,6 mln zł - mówi Weronika Opasiak, rzecznik prasowy MPK Lublin. Realizacja przedsięwzięcia potrwa 2 lata.

 

Czytaj więcej...

 
Planergia poleca:
Autor artykułu:
Planergia

Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.

Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.

info@planergia.pl