Australijczycy opracowali własną metodę pokrywania folii ogniwami fotowoltaicznymi. Niedawno ogłosili gotowość technologii do komercjalizacji.
Patriotów, którzy mogli w tej chwili poczuć niepokój w związku z potencjalną konkurencją dla perowskitów Olgi Malinkiewicz, pragniemy uspokoić. Projekt Australijczyków opiera się o wykorzystanie fotoogniw organicznych, przez co ich sprawność jest stosunkowo niska.
Przeczytaj także: „Rewolucja w OZE warta fortunę – perowskity Olgi Malinkiewicz”
Metoda drukowania ogniw na folie wielkości A3 z wykorzystaniem drukarki 3D została opracowana przez naukowców z Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation (CSIRO) oraz uniwersytetów w Melbourne i Monash, współpracujących w ramach konsorcjum Victorian Organic Solar Cell Consortium. Prace nad drukowaniem ogniw PV w Australii są prowadzone od siedmiu lat.
Opracowaną przez Australijczyków elastyczną folię pokrytą ogniwami fotowoltaicznymi będzie można w prosty sposób wykorzystać do pokrycia laptopów czy tabletów, co umożliwi ich doładowywanie bez zewnętrznego zasilania, a także choćby do pokrywania półprzeźroczystymi foliami okien biurowców.
Więcej o fotowoltaice i jej rodzajach dowiesz się na eko-budujacy.pl
Australijscy naukowcy zapewniają, że opracowany przez nich sposób produkcji pokrytych ogniwami folii jest bardzo tani i wkrótce ich technologia zostanie skomercjalizowana. Problemem pozostaje jednak niska sprawność przetwarzania promieni słonecznych na energię, jaką charakteryzują się drukowane, organiczne ogniwa fotowoltaiczne. Ich sprawność jest około 10 razy niższa niż w przypadku tradycyjnych, krzemowych ogniw PV.
Australijczycy zapewniają jednak, że w najbliższych latach będzie możliwe zwiększenie sprawności „fotowoltaicznych folii”.
oprac. DM
Źródło: gramwzielone.pl
Autor artykułu:
Planergia |
Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.
Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.