W trakcie ustaleń koalicyjnych, a następnie na posiedzeniu komisji opiniującej poprawki do ustawy o OZE, klub PO zgodził się na jedną istotną zmianę zaproponowaną przez PSL.
Zgodnie z nią producent energii z OZE, który wygrał aukcję, w trzyletnim okresie rozliczeniowym będzie musiał wyprodukować przynajmniej 85% zadeklarowanej w aukcji energii. W przeciwnym razie zapłaci karę. Do tej pory rząd (a za nim posłowie PO) nie chciał się zgodzić na obniżenie tego progu ze 100%, chociaż branża OZE argumentowała, że będzie to oznaczało startowanie w aukcjach ze z góry założonym "marginesem", który nie będzie podlegał zakupowi po cenie gwarantowanej, co zwiększy ceny ofertowe w aukcjach.
Istotną zmianą jest także zastąpienie wskaźnika "kosztu energii w kosztach produkcji", "współczynnikiem intensywności zużycia energii" w przedsiębiorstwach przemysłowych (energochłonnych). Zmienione zostały także progi oraz minimalny poziom obowiązku wykonania "zielonego" obowiązku (15% zarówno w stosunku do zielonych certyfikatów, jak i opłaty OZE).
Zmiana systemu naliczania ulg dla przemysłu oznacza rozszerzenie kręgu podmiotów objętych preferencjami, stąd konieczne okazało się podwyższenie opłaty OZE o 24 gr do 2,51 zł/MWh w pierwszym roku obowiązywania nowego systemu.
Posłowie PO odrzucili wszystkie inne zmiany składane przez opozycję i koalicjanta, głównie prosumenckie.
Przyjęte zmiany:
1. warunkiem zakupu energii po tzw. cenie URE (gwarantowanej stawce rynkowej z poprzedniego kwartału) będzie zobowiązanie producenta energii do sprzedaży swojej produkcji przez przynajmniej 90 kolejnych dni (PO)
2. wprowadzono do ustawy listę działalności PKD przedsiębiorstw, które będą mogły wystąpić o nadanie statusu energochłonnej (PO)
3. progi pomniejszonego obowiązku umarzania ZC oraz pomniejszonej opłaty OZE, uiszczane przez przedsiębiorstwa energochłonne wyniosą, w zależności od ich współczynnika intensywności zużycia energii: - 3-20% = 80% OZE - 20-40% = 60 % OZE - pow. 40% = 15% OZE (PO)
4. gdy w danej aukcji na energię ze źródeł do 1 MW pozostanie pula ilości i wartości niezakontraktowanej energii na poziomie przynajmniej 10%, wówczas organizuje się aukcje uzupełniające (PO)
5. w aukcjach uzupełniających dla instalacji do 1 MW mogą wziąć udział także instalacje do 2 MWh, jeśli ich stopień wykorzystania mocy zainstalowanej przekracza 4000 MWh/MW/rok
6. ceną referencyjną aukcji uzupełniającej jest średnia cena z zakończonej aukcji OZE dla instalacji do 1 MW (PO)
7. zwycięzca aukcji będzie się musiał wykazać w 3-letnim okresie rozliczeniowym produkcją przynajmniej 85% energii zadeklarowanej w aukcji (PSL).
8. Dopiero przy produkcji energii z OZE poniżej tego progu zostanie obciążony karą (PSL)
9. stawka opłaty OZE wyniesie 2,51 zł/MWh w pierwszym roku obowiązywania systemu aukcyjnego
Posłowie odrzucili m.in. propozycje aby:
1. przychody ze sprzedaży zielonych certyfikatów nie były wliczane do łącznej wartości pomocy publicznej (SLD)
2. wprowadzić taryfy gwarantowane dla mikroinstalacji (PSL)
3. obowiązek umarzania ZC rozliczać co miesiąc (SLD)
4. wpisać roczne ograniczenie wsparcia do współspalania (zwykłego i dedykowanego) na poziomie 2 TWh (TR)
5. możliwość ograniczania aukcji dla instalacji produkujących energię poniżej 4000 godz./rok dopiero po 3 latach od wejścia w życie nowego systemu wsparcia przy założeniu, że do tego czasu udział OZE nie osiągnie 85% wartości założonej w KPD (TR lub 75% – SP)
6.osobno przeprowadzać auckje w trzech (zamiast dwóch) koszykach mocy instalacji:
7. do 300 kW
8. od 300 kW do 1 MW
9. powyżej 1 MW (SLD) 10. producentom OZE, którzy wytworzyli energię po raz pierwszy w okresie od 1 stycznia 2016 do 30 czerwca 2016 przysługiwały świadectwa pochodzenia (na "zakładkę" z aukcjami) (TR, SLD, SP)
Ustawa zostanie przyjęta na tym posiedzeniu Sejmu.
Wniosek i poprawki zgłoszone w czasie drugiego czytania w dniu 13 stycznia 2015 r. |
Autor artykułu:
Planergia |
Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.
Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.