Soki Tymbark będą teraz jeszcze bliżej natury. Energia do ich produkcji będzie czerpana bezpośrednio ze słońca. Producent popularnego napoju, grupa Maspex Wadowice, uruchomiła własną farmę fotowoltaiczną.
Farma PV ma moc 1 MW. Produkowana w niej energia ma w całości zostać wykorzystana na pokrycie potrzeb zakładów w Tymbarku.
Projekt budowy systemu ruszył w marcu ubiegłego roku i już w grudniu udało się uruchomić farmę fotowoltaiczną. Inwestycję zrealizowano na terenie przemysłowym należącym do zakładu - na obszarze blisko 2 hektarów zainstalowano prawie 4000 paneli PV z aparaturą monitoringu oraz stację meteorologiczną.
W Tymbarku oczekują, że pobór prądu z sieci zmniejszy się teraz o ¼.
– Pomysł wykonania instalacji do produkcji energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii wynika z chęci poprawienia bilansu energetycznego zakładu. Dzięki własnej produkcji energii elektrycznej zwiększa się niezależność spółki od zewnętrznych źródeł. Zakład w Tymbarku odznacza się dużą skalą produkcji, a co za tym idzie dużym zapotrzebowaniem na energię elektryczną i cieplną. Energia elektryczna wykorzystywana jest głównie do celów technologicznych i produkcji chłodu, natomiast energia cieplna do celów technologicznych i grzewczych – informuje Maspex.
Całkowita wartość inwestycji to 5,5 mln zł. Część kosztów pokryto dzięki funduszom dostępnym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla woj. małopolskiego.
Farma fotowoltaiczna nie będzie dla zakładu w Tymbarku pierwszą proekologiczną realizacją. Producent napojów wcześniej wybudował własną oczyszczalnię ścieków. Zakład dysponuje także własną kotłownię gazową, a część zapotrzebowania na energię elektryczną, cieplną i chłodu pokrywa poprzez wykorzystanie biogazu w procesie trigeneracji. Zgodnie z zapewnieniami Maspexu, w latach 2005-2015 Tymbark zainwestował około 250 milionów złotych w innowacyjne projekty ekologiczne i technologiczne.
oprac. DM
Źródło: gramwzielone.pl
Autor artykułu:
Planergia |
Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.
Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.