Polski sektor fotowoltaiczny w latach 2013/2014 w statystyce
Przewiń do artykułu
Menu

Rynek fotowoltaiczny w Polsce dopiero się kształtuje, jednak jego rozwój przebiega w sposób bardzo dynamiczny. Duże zainteresowanie fotowoltaiką pojawiło się w ciągu ostatnich czterech lat.

 

 

Jeszcze w 2007 roku, według wyników pierwszego badania rynku fotowoltaicznego, przeprowadzonego przez Instytut Energetyki Odnawialnej, na krajowym rynku fotowoltaiki funkcjonowało zaledwie 6 firm, wśród nich 4 producentów oraz jedynie 2 firmy oferujące kompleksową usługę montażu instalacji wraz z jej rozruchem. Aktualnie odnotowano działalność 225 firm w branży fotowoltaicznej w Polsce.

 

 

Według najnowszych danych Instytutu Energetyki Odnawialnej, w roku 2013 zostało sprzedanych w Polsce 20,4 tysiąca sztuk paneli fotowoltaicznych o łącznej mocy około 5,1 MWp. Część z nich już zainstalowano i oddano do użytku. W I kwartale 2014 roku powstało 2,4 MWp nowych instalacji PV. Około 85% z nich to instalacje on grid – przyłączone do sieci elektroenergetycznej.

 

Obecnie łączna moc instalacji fotowoltaicznych wynosi 6,6 MWp, podczas gdy na koniec 2013 roku łączna moc wynosiła 4,2 MWp, a w samym 2013 roku powstało zaledwie 0,6 MWp. W roku 2013 obroty na rynku wyniosły około 4,4 mln złotych. Wiąże się to ze spadkiem dynamiki powstawania nowych inwestycji fotowoltaicznych. Jednak biorąc pod uwagę tylko pierwszy kwartał roku 2014 można oszacować, iż obroty sięgają już ponad 18 mln złotych, co świadczy o silnym ożywieniu rynku.

 

wykresieo

 

Większość paneli fotowoltaicznych na rynku polskim pochodzi z importu. Z danych IEO wynika, że zagraniczne produkty stanowią 80% wszystkich sprzedanych paneli fotowoltaicznych na krajowym rynku, których łączna moc jest równa około 4,1 MWp. Na podstawie analizy danych sprzedaży za rok 2013, odnotowano, iż dominujący w niej udział miały niemieckie panele fotowoltaiczne. Spadł natomiast odsetek paneli pochodzących z krajów azjatyckich. Wśród trendów sprzedaży należy ponadto podkreślić znaczące umocnienie się pozycji krajowych producentów modułów fotowoltaicznych. Świadczy to o spełnianiu przez krajowych producentów norm jakości i konkurencyjnej cenie polskich urządzeń.

 

Na podstawie danych IEO oraz prognozy rynkowej można wywnioskować, iż firmy spodziewają się w 2014 roku całkowitej sprzedaży na poziomie około 50 MWp. Zakładają, że około 85% całkowitego wolumenu sprzedaży będą stanowiły elektrownie typu ON-GRID. Biorąc pod uwagę moce produkcyjne funkcjonujących 14 fabryk paneli fotowoltaicznych w Polsce, ich sumaryczny potencjał produkcyjny szacowany jest na poziomie 600 MW/rok, co przekłada się na wielkość maksymalnie około 2,4 miliona paneli rocznie.

 

W raporcie 2014 (trzecia edycja) dostępne są m.in.:

 

- pełny obraz rynku fotowoltaicznego w Polsce
- statystyki sprzedaży paneli PV,
- sprzedaż w regionach Polski,
- analiza sprzedaży systemów fotowoltaicznych w podziale na systemy off- i on-grid,
- obroty na rynku fotowoltaicznym w Polsce
- export oraz import paneli PV
- polski rynek fotowoltaiczny na tle Europy
- zatrudnienie w sektorze w podziale na wielkość firm,
- analiza zmian cen PV
- analiza okresów gwarancyjnych
- dane statystyczne paneli fotowoltaicznych dostępnych na rynku polskim w latach 2010-2013,
- analiza cen instalacji PV
- kierunki rozwiązań technicznych w sektorze
-  prognozy volt, Hymon, Rapid, Selfa, Soldar, SPR. Badania prowadzone są na podstawie umowy o zachowaniu poufności danych*.

 

Zasadnicze i szczegółowe dane statystyczne w raporcie pochodzą z corocznych badań rynku fotowoltaicznego w Polsce prowadzonych przy współpracy z czołowymi producentami i dystrybutorami systemów PV: Ekopower, Freevolt, Hymon, Rapid, Selfa, Soldar, SPR. Badania prowadzone są na podstawie umowy o zachowaniu poufności danych.


Zobacz streszczenie raportu

Raport do nabycia w sklepie IEO

 
Planergia poleca:
Autor artykułu:
Planergia

Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.

Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.

info@planergia.pl