Profesor Henry Snaith, wykładający fizykę na Uniwersytecie w Oksfordzie, za swoją pracę nad perowskitowymi ogniwami słonecznymi otrzymał nagrodę dla wybitnych młodych wynalazców. Ogniwa stworzone na bazie jego wynalazku osiągają wydajność konwersji na poziomie 17%.
Nagroda została przyznana profesorowi za opracowanie nowej generacji ogniw fotowoltaicznych cienkowarstwowych, mających szeroki wachlarz nietypowych zastosowań – jak na przykład do budowy fasad szklanych budynków.
Odbierając wyróżnienie Snaith mówił:
- Otrzymanie nagrody oraz uznania, to dla mnie równie ogromny zaszczyt, jak świadomość, że mam swój wkład w rozwój niesamowitej technologii PV, która – naszym zdaniem – ma wielkie szanse spowodować ogromne zmiany na całym świecie.
W zeszłym roku magazyn Nature umieścił Henry’ego Snaitha na liście dziesięciu osób, które odmieniły oblicze nauki. Warto zaznaczyć, iż znalazł się on w owym rankingu jako jedyny naukowiec z Wielkiej Brytanii.
W 2010 roku Profesor Snaith został współzałożycielem firmy Oxford PV – posiadającej obecnie wyłączną licencję i pracującą już nad komercjalizacją jego wynalazku. Kevin Arthur – dyrektor generalny oraz współzałożyciel Oxford PV powiedział:
- Wyróżnienie pracy Henry'ego jest dla nas, oczywiście, ogromną radością. To wydarzenie z pewnością pomoże podnieść rangę przełomowej technologii, jaką jest fotowoltaika. Robimy wielkie kroki w kierunku komercjalizacji projektu – spodziewamy się podpisania pierwszej umowy licencyjnej z producentem szkła już w 2015 roku. Kładziemy ogromny nacisk na efektywność naszych działań, dlatego istnieje spora szansa, że produkt trafi do użytku już w 2017 roku, a może nawet wcześniej.
Warto również pamiętać, że przełomu w dziedzinie perowskitów dokonała Polka! Tutaj można przypomnieć sobie o jej osiągnięciu.
Karolina Łużniak
Autor artykułu:
Planergia |
Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.
Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.