Koncerny energetyczne pod presją
Przewiń do artykułu
Menu

Niemal co drugi odbiorca energii zastanawia się nad zmianą swojego sprzedawcy, a zdecydowana większość chciałaby sama produkować prąd – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie optimalenergy.pl. Największe koncerny tracą część rynku.

 

 

 

 

Sprzedawcę energii zmieniło prawie 186 tys. konsumentów i 110 tys. firm – wynika z opublikowanych właśnie danych (na koniec kwietnia) Urzędu Regulacji Energetyki. To niespełna 2 proc. wszystkich klientów firm energetycznych, ale energię zmieniają najchętniej ci, którzy najwięcej zużywają – łącznie odpowiadają za blisko 40 proc. odbioru.

 

W ubiegłym roku Tauron, Enea i Energa sprzedały swoim klientom od ok. 8 do 11 proc. mniej energii. Zyskała tylko PGE, która zwiększyła sprzedaż o 15 proc., chociaż jej przychody z tej działalności wzrosły zaledwie o 3 proc. To efekt kuszenia dużych odbiorców bardzo niskimi cenami, bo PGE ma dostęp do własnej, bardzo taniej energii z elektrowni Bełchatów.

 

Nowi gracze podbierają klientów

 

Do tej pory najchętniej sprzedawcę energii zmieniały takie właśnie duże przedsiębiorstwa, zwłaszcza przemysł energochłonny, który mógł w ten sposób najwięcej zaoszczędzić. Jednak pojawienie się na rynku nowych graczy – m.in. Energii dla Firm i Duonu w segmencie małych i średnich firm oraz Energetycznego Centrum (ma już ok. 150 tys. klientów, a do końca roku chce mieć 200 tys.), a ostatnio także np. Plusa – w segmencie odbiorów prywatnych, zmieniło ten krajobraz.

 

Potencjał do podbierania klientów największym grupom energetycznym jest duży. Aż 43 proc. konsumentów energii zastanawia się nad zmianą sprzedawcy – wynika z badania przeprowadzonego przez firmę badawczą SW Research, na zlecenie Optimalenergy.pl, pod patronatem portalu WysokieNapiecie.pl, które zostanie opublikowane w tym tygodniu.

 

Przyczyniać się do tego może wizerunek koncernów, które pod wspólnym logo mają zarówno sprzedawców energii, jak i dystrybutorów (odpowiadają za fizyczne dostarczenie prądu sieciami). Tymczasem aż 76 proc. respondentów doświadczyło w ubiegłym roku przerw w dostawach energii, a u 36 proc. trwały one przynajmniej jeden dzień.

 

Spadające zużycie

 

Jednak walka o odbiorców to nie jedyny problem koncernów. Ważniejszym jest brak, prognozowanego od lat, istotnego wzrostu popytu na energię elektryczną. W zeszłym roku krajowe zapotrzebowanie wzrosło o mniej, niż 1 proc. A w ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku spadło o 0,26 proc.

 

Co ciekawe, ponownie wbrew prognozom, wcale nie zużywamy więcej energii w domach. Prawie połowa badanych przez SW Research zauważyła wzrost zużycia prądu w swoich domach w ciągu pięciu ostatnich lat. I istotnie – z danych GUS wynika, że od 2002 do 2009 roku zużycie w domach wzrosło – o 10,4 proc., ale już w ciągu kolejnych trzech lat – od 2009 do 2012 spadło o 3,4 proc. Mamy w domach coraz więcej urządzeń na prąd, ale inwestujemy też w coraz bardziej energooszczędne technologie.

 

Odbiorcy chcą się uniezależnić


W badaniu zapytano także o to, czy chcielibyśmy produkować energię we własnym domu – o zaskakujących wynikach sondażu przeczytasz w pozostałej części artykułu.


Bartłomiej Derski, WysokieNapiecie.pl

 
Planergia poleca:
Autor artykułu:
Planergia

Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.

Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.

info@planergia.pl