Budynek Energoprojektu Katowice dołącza do wciąż wąskiego choć dynamicznie rozrastającego się grona brył wyposażonych w instalację fotowoltaiczną zintegrowaną z elewacją.
Katowicka firma decydując się na inwestycję w BIPV (Building Integrated Photovoltaics) umieściła swoją instalację w krajowej czołówce biorąc pod uwagę sam jej rozmiar. Projekt renowacji biurowca przewidywał pokrycie jednej ze ścian o wysokości 30 m oraz całej powierzchni dachu modułami fotowoltaicznymi.
Energia wytwarzana przez instalację ma służyć przede wszystkim zaspokojeniu zapotrzebowania własnego budynku Energoprojektu. Łączną moc fotowoltaiki oblicza się na 99,8 kWp.
W przypadku elewacji zastosowano moduły monokrystaliczne. Na dachu zaś zamontowane zostały moduły polikrystaliczne.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez szefową projektu PV w Energoprojekt Katowice – Grażynę Rozkosz-Łącką, instalacja zapewni 75-85 MWh energii każdego roku. Śladowa część, bo nie więcej niż 10 proc wolumenu, ma trafić do sieci w postaci nadwyżek.
Przeliczając na zainstalowaną jednostkę mocy, koszt instalacji wyniósł 6,6 tys. zł/kWp. Inwestycję dofinansował Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.
Zintegrowanie fotowoltaiki z elewacją budynku pozwala na generowanie oszczędności z tytułu uniezależnienia od dostaw prądu z sieci oraz osiąganie przychodu ze sprzedaży nadwyżek. Jak twierdzą przedstawiciele firmy odpowiedzialnej za realizację katowickiego projektu wyciągnąwszy wnioski z podobnych realizacji z całego kraju, wykonanie elewacji z wykorzystaniem modułów PV często jest nieznacznie droższe od wykorzystania tradycyjnych budulców.
oprac. DM
Źródło: gramwzielone.pl
Treści zawarte w publikacji nie stanowią oficjalnego stanowiska organów Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.
Autor artykułu:
Planergia |
Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.
Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.