Słońce w transporcie i logistyce
Przewiń do artykułu
Menu

Energia słoneczna zdobywa uznanie w transporcie i logistyce. Jeszcze nie na wielką skalę, ale przed nią ogromne perspektywy. Fotowoltaika może zasilać ważne obiekty publiczne, a nie tylko domowe urządzenia.

 

Zajrzyjmy do Brazylii, gdzie autostrada prowadząca do Rio de Janeiro jest całkowicie zasilana prądem z paneli pv. Ten „słoneczny” odcinek ma długość 73 km i znajduje się w regionie Arco Metropolitano, na trasie do Rio de Janeiro.

 

fot. Kyocera

 

Zamontowana instalacja składa się z 4,3 tys. wolnostojących paneli pv o łącznej mocy 3,2 MW. Mają one wyprodukować 2,8 GWh energii słonecznej w ciągu roku. Inwestycja zakłada również montaż oświetlenia elektrycznego w technologii ledowej, która przyczyni się do zwiększenia oszczędności. System może funkcjonować nawet przez trzy pochmurne dni, podczas których nie ładuje swoich magazynów energii.

 

Dodajmy, iż energia z odnawialnych źródeł stanowi w Brazylii około 45 proc. całkowitej energii, co czyni ten kraj jednym z zużywających najmniej paliw węglowych na świecie.

 

Londyński Blackfriars, zbudowany w 1886 roku, po modernizacji jest największym mostem pełniącym rolę baterii słonecznej na świecie. Na dachu stacji kolejowej, która leży na jego północnym krańcu, zainstalowano 4.400 ogniw fotowoltaicznych. Jest to najbardziej ekologiczny dworzec w całej Wielkiej Brytanii. Poza panelami pv zamontowano również tzw. kominy słoneczne, ułatwiające dostęp słońca do wnętrza budowli oraz system odzyskiwania deszczówki.

 

fot. Guardian

 

Pomimo tak dużej skali projektu, energia słoneczna pozyskiwana dzięki fotowoltaice zapewnia maksymalnie połowę energii elektrycznej potrzebnej do zasilania stacji i oświetlenia mostu. Pozwoli to jednak na zmniejszenie emisji CO2 o około 511 ton rocznie.

 

Projekt jest ewenementem na skalę światową, gdyż podobne instalacje ma tylko Australia (most Kuripla w Brisbane, zasilany 54 panelami słonecznymi) i Belgia (16 tys. ogniw pv na dachu tunelu kolejowego w pobliżu Antwerpii).

 

 

 

Na najbardziej chyba spektakularny projekt porwały się jednak Indie. Cochin International Airport znajdujące się w Kerali, która jest południową prowincją kraju,  to pierwszy na świecie port lotniczy w pełni zasilany przez energię słoneczną. Instalacja ruszy w przyszłym roku.

 

Według wyliczeń, na przestrzeni najbliższych 25 lat system pozwoli zredukować emisję dwutlenku węgla o 300.000 ton – do redukcji takiej ilości gazu potrzeba aż 3 miliony drzew – a w jej skład wchodzi ponad 46.000 paneli fotowoltaicznych rozmieszczonych na powierzchni ponad 182 tys. m2. Dzienna produkcja z tak rozmieszczonej instalacji osiąga poziom 48 tys. jednostek energii.

 

fot. cial.aero

 

Warto pamiętać o kontekście tej inwestycji. Zanieczyszczenie powietrza w Indiach jest bardzo wysokie, miasta znajdujące się na terenie tego kraju zajmują czołowe miejsca na liście najbardziej zanieczyszczonych na świecie. W 2010 roku jakość powietrza w Indiach przyczyniła się do 620.000 zgonów. W 2014 roku Światowa Organizacja Zdrowia uznała New Delhi – stolicę Indii - za najbardziej brudne, pod względem zanieczyszczenia powietrza, miasto świata. W tej chwili aż 99,5 procent mieszkańców 1,2-miliardowego państwa oddycha powietrzem, które przekroczyło wyznaczone przez WHO normy.

 

Przejdźmy na polskie podwórko, bo i my mamy się czym pochwalić, choć skala jest mniejsza. Polskie Koleje Państwowe S.A. zakończyły budowę pierwszego innowacyjnego dworca systemowego.  Nowy dworzec w Nasielsku powstał w ramach autorskiego pilotażowego projektu pod nazwą Innowacyjne Dworce Systemowe. Stary budynek został wyburzony, a w jego miejscu stanął nowoczesny i ekologiczny obiekt.

 

fot. PKP S.A.

 

Każdy z dworców powstałych w ramach tego projektu będzie wyposażony w panele słoneczne oraz energooszczędne oświetlenie LED z czujkami ruchu. W Nasielsku pojawiła się dodatkowo powietrzna pompa ciepła i system odzyskiwania wody deszczowej. Zastosowane rozwiązania ekologiczne i mniejsza kubatura sprawią, że ten i następne dworce będą bardziej ekonomiczne i efektywne energetycznie niż poprzednie budynki. Koszty ich utrzymania spadną o około 40 proc.

 

Po Lublinie natomiast jeżdżą już autobusy częściowo zasilane energią słoneczną. To także projekt pilotażowy, realizowany wspólnie przez Politechnikę Lubelską i Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne z Lublina. Na dachach kilku miejskich autobusów zainstalowano panele fotowoltaiczne, co ma na celu zmniejszenie obciążenia alternatorów pojazdów, a tym samym zmniejszenie zużycia paliwa.

 

Energia produkowana przez znajdujące się na dachu jednego autobusu panele fotowoltaiczne może pokryć ok. 25 proc. jego zapotrzebowania na energię elektryczną, a w efekcie autobus będzie zużywał w roku ok. 5 proc. mniej paliwa, co przekładałoby się na roczne oszczędności na poziomie 10 tys. zł. Według wstępnych szacunków, koszt zamontowania w autobusach systemu fotowoltaicznego może zwrócić się po dwóch latach.

 

fot. MPK Lublin

 

Warszawa również stawia na zrównoważony transport miejski. Już wkrótce po ulicach stolicy zaczną kursować autobusy z panelami pv na dachach.
Miasto zamówiło aż 80 nowych autobusów. Zamontowane na dachu baterie fotowoltaiczne będą wspomagać instalację elektryczną przy włączonym silniku, a także podczas postoju na krańcach linii.

 

Każda inwestycja w tzw. zielony transport i logistykę to zmniejszenie zapotrzebowania na ropę i węgiel, co z kolei pociąga za sobą redukcję emisji gazów cieplarnianych do atmosfery, przekładające się na walkę ze zmianami klimatycznymi.


Ewa Grochowska

 

Źródła:
-    odnawialnezrodlaenergii.pl
-    portallogistyczny.com
-    zwierciadlo.pl
-    www.rynekinfrastruktury.pl
-    ziemianarozdrozu.pl

 
Planergia poleca:
Autor artykułu:
Planergia

Planergia to zespół doświadczonych konsultantów i analityków posiadających duże doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania ze środków pomocowych UE oraz opracowywaniu dokumentów strategicznych. Kilkaset projektów o wartości ponad 1,5 mld zł to nasza wizytówka.

Planergia to także dopracowane eko-kampanie, akcje edukacyjne i informacyjne, które planujemy, organizujemy, realizujemy i skutecznie promujemy.

info@planergia.pl